Het hello gorgeous team wenst een ieder een positief en gezond 2017. Wij kijken terug op een bewogen jaar met onder meer de reprise van ‘hiv uit de kast’, deelname aan Aids 2016 en een veelbesproken en stigmatiserende campagne van het Aidsfonds.
Wij hopen dat het afgelopen jaar jullie mooie dingen heeft gebracht. Voor ons kon het jaar eigenlijk niet meer stuk toen Leo Schenk eind januari de Bob Angelo penning mocht ontvangen van het bestuur van het COC Nederland. Hij kreeg de onderscheiding voor zijn ‘voorbeeldige inzet voor homomannen en anderen met hiv, tégen stigma en vóór (zelf)acceptatie’.
We brachten weer vier keer ons magazine uit, waarbij het aantal abonnees nog steeds stijgende is. Bestuurslid Kees Brinkman nam een paar dozen mee naar Suriname, waar het gretig aftrek vond. Ons nieuwste nummer (#17 alweer!) werd eind november gepresenteerd en zal in januari worden verspreid naar zo’n 200 plekken in ons land.
Ter voorbereiding van de grote aidsconferentie die in 2018 naar ons land komt, gingen we in de zomer naar Aids 2016 in het Zuid-Afrikaanse Durban (lees hier meer over hun bevindingen). Het heeft een aantal concrete ideeën opgeleverd voor AIDS 2018, waarbij aandacht voor stigma en zelfstigma centraal staan voor ons. Zo willen we onder meer komen met een Engelstalige print editie in de zomer van 2018 (‘hello gorgeous, hello world’), die hopelijk in een grote oplage ook onder de 20 duizend congresgangers wordt verspreid.
En over Engelstalige edities gesproken: er wordt momenteel hard gewerkt aan een tweede online Engelse editie van het magazine. De eerste is alweer enkele jaren geleden geproduceerd en vind je hier.
Onze missie is dat we mensen met hiv meer weerbaar maken tegen stigma en onwetendheid. Je ziet dit terug in alles wat we doen, zoals onze workshops. De workshop over zeflstigma presenteerden we voor het eerst in 2015 tijdens een ledendag van de Hiv Vereniging. Dit jaar voerden we het twee keer op voor een select publiek (voor feedback) en tijdens de informatiedag voor mensen met hiv in Carré kreeg onze presentatie veel bijval van de ruim 700 bezoekers. In 2017 bieden we de workshop bye bye stigma aan voor een ieder die leeft met hiv.
Samen met de Hiv Vereniging voerden we dit jaar weer de Hiv uit de kast campagne. Met onder meer twintig beplakte zuilen in Amsterdam en een paginagrote advertentie in De Metro.
Dit jaar was de centrale boodschap dat mensen met hiv die succesvol worden behandeld het virus niet kunnen overdragen. Een feit dat helaas nog niet door iedereen wordt uitgedragen, zoals veel hiv-consulenten en internisten in de hiv-behandelcentra.
Speciale aandacht was er voor de survey, om meer te weten te komen over hoe het algemene publiek over de campagne denkt. Dankzij enthousiaste vrijwilligers (waaronder een aantal studenten van de VU) is deze enquête door meer dan 1.500 mensen ingevuld. De resultaten verwachten we binnenkort.
Helaas was er veel aandacht voor een kwetsende campagne van het Aidsfonds, waarbij het even weer leek alsof we in 1992 leefden. Mede onder druk van hello gorgeous is de campagne terug gehaald door het Aidsfonds. Hopelijk heeft het fonds er van geleerd en wordt (meer dan nu het geval is) de stem van mensen met hiv meegenomen in hun beleid en boodschappen naar buiten.
2017 komt eraan en staat vooral in het teken van de voorbereidingen voor Aids 2018. We werken daarbij samen met de Hiv Vereniging en de jongens van Atlas 2018. En we komen natuurlijk weer met nieuwe edities van ons magazine. Eind november bestaan we alweer vijf jaar en dat gaan we natuurlijk vieren.
Wil je op de hoogte blijven van alles? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief.