Volgend voorjaar vieren we ons 12 ½ jaar bestaan en publiceren we de 50e editie van ons magazine. Tijd voor een nieuwe koers, aldus hoofdredacteur Leo Schenk.
Wie had in 2011 toen we begonnen te dromen, kunnen bedenken dat we ons 12 ½ jaar jubileum zouden gaan vieren?
We wilden het beeld veranderen van hoe de wereld mensen met hiv zag. En vooral ook hoe we onszelf zagen met hiv. We kwamen met het plan voor een glossy over hiv, en een nulnummer moest iedereen alvast een idee geven over hoe het eruit kwam te zien.
Lang niet iedereen was overtuigd en sommigen dachten dat een vrolijker, echter, positiever beeld niet mogelijk was. Ook sponsoren moesten nog overtuigd worden: er was immers al een blad over hiv, dus waarom nog eentje?
Een paar maanden voordat het eerste nummer zou worden gepresenteerd, bleek dat we wel de kosten voor de druk en distributie konden betalen, maar niet onszelf. Dat komt later wel, dachten we, en op 28 november 2012 kreeg oud-directeur van de Hiv Vereniging Robert Witlox het eerste nummer overhandigd in een bomvolle Galerie 13.
De kunstveiling die we met de presentatie hadden georganiseerd, leverde bijna 10.000 euro op. De volgende dag werd ik gebeld door het Aidsfonds, die ons een schenking van dezelfde omvang gaf. Man, wat voelden we ons trots!
Het geld om de redactie en de fotografen en schrijvers te kunnen betalen is er nooit gekomen. Met de tomeloze inzet van vele vrijwilligers is het ons toch gelukt om al die jaren een kwalitatief hoogwaardig magazine uit te brengen. De criticasters van weleer zijn inmiddels onze grootste fans en dankzij onze adverteerders en sponsoren draaien we al die jaren financieel quitte.
Maar nummer 50 zal de laatste editie zijn in de huidige vorm en frequentie.
We gaan met het magazine een spannende nieuwe koers varen. Met vanaf 2026 nog één keer per jaar een regulier magazine. Daarnaast willen we speciale edities maken voor specifieke groepen en met pakkende en relevantie thema’s. Zo komt er volgend jaar al een speciale editie voor vrouwen met hiv, in samenwerking met de Nationale Hiv Alliantie en met geld van het Amsterdam Diner.
Door de nieuwe koers met het magazine komt er ook meer lucht en tijd vrij om nieuwe, innovatieve plannen te ontwikkelen om door te gaan met de aanpak van stigma.
We zijn enorm trots op al jullie steun en waardering in al die jaren en hopen dat jullie ons als trouwe donateurs en lezers zullen blijven steunen.
Lieve groet, ook namens bestuur en team HG
Leo Schenk (leo@hellogorgeous.nl)
Dit hoofdredactioneel verscheen eerder in hello gorgeous #47.