Kritiek op nepadvertentie Aidsfonds

0

Een mediacampagne van het Aidsfonds heeft voor veel kritiek gezorgd.

Om aandacht te vragen voor mensen met hiv die worden uitgesloten van goede zorg, riep het fonds een nep-zorgverzekeraar in het leven waarvoor in de Volkskrant reclame werd gemaakt. Zowel de krant als de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) zijn kritisch op het verspreiden van desinformatie door het Aidsfonds.

In de campagne presenteerde de verzekeraar Selectivia zich met de advertentie ook op sociale media. De nieuwe zorgverzekeraar zou gaan selecteren op basis van “gender, achtergrond en oriëntatie” om zo een lage premie te kunnen bieden aan mensen met een laag risicoprofiel.

Hoofdredacteur Pieter Klok van de Volkskrant vindt het zorgelijk dat een adverteerder leugens verspreidt om aandacht te trekken. Volgens Klok wil de Volkskrant dit soort nepnieuws advertenties juist onderscheppen maar dat het in het geval van de Aidsfonds campagne niet gelukt is.

Ook bij de Reclame Code Commissie zijn klachten binnengekomen.

Het Aidsfonds – dat zegt snel met de NZa in gesprek te gaan – heeft de campagne op deze manier opgezet omdat het naar eigen zeggen steeds lastiger is om aandacht te trekken. In een verklaring zegt het fonds dat “zorgverzekeraar Selectivia gelukkig niet bestaat, maar voor miljoenen mensen met hiv of die risico lopen op hiv elders in de wereld, is uitsluiting van zorg de realiteit.”

Leave A Reply