“hello gorgeous is een kadootje aan de lezer”

0

Voor #25 schijnen we het licht op de makers van hello gorgeous magazine. Zoals onze grafische vormgevers Stefan en Adrian Silvestri.  “Je moet de ziel van het blad bewaken.”

Wat herinneren jullie je van onze begintijd?

Stefan: “Adrian en ik werden al vroeg betrokken, toen er alleen nog een idee was, geen naam. We waren allemaal professionals, maar we hadden ook allemaal een persoonlijke betrokkenheid bij hiv.”

Adrian: “Het idee was om een lifestyle-magazine te maken voor mensen met hiv; vooral geen droog medisch blad voor ‘hiv-patiënten’.”

Oorspronkelijk zou het een betaalde klus zijn. Maar na zes jaar werkt iedereen nog steeds als vrijwilliger aan het blad.

Adrian: “hello gorgeous probeert iets te veranderen bij de lezer. Dat we het met z’n allen vrijwillig doen, vanuit een persoonlijke betrokkenheid, is bijzonder en dat motiveert ons.

Adrian (foto Caroline Bijl)

Stefan (foto Caroline Bijl)

Stefan: “Als ik iets leuk en belangrijk vind, dan ga ik ervoor. Wat het blad voor mij spannend maakt, is dat wij als vormgevers ook betrokken zijn bij de inhoud.”

Wat is de vormgevingstaal van het magazine?

Adrian: “Het is een communicatiemiddel dat zoveel mogelijk mensen probeert te bereiken. Het heeft iets degelijks, maar is ook helder, open, vrolijk en toegankelijk.” 

Stefan: “hello gorgeousis een kadootje aan de lezer. Onze intentie is om mensen weerbaar te maken, maar we willen niet dwingend zijn. En dat zie je terug in de vormgeving.

Wat vinden jullie van de grafische ontwikkeling die ons tijdschrift heeft doorgemaakt?

Stefan: “Zelf vind ik dat het blad vanaf het begin al staat als een huis. We hebben wel meer plezier in het maken van het blad gekregen.”

Adrian: “In het begin waren we meer tijd kwijt aan de opmaak, omdat we het blad vanaf de grond moesten opbouwen. Na 25 nummers hebben we een routine ontwikkeld, waardoor we iedere editie ook binnen de deadline kunnen afmaken.”

Wordt het niet eens tijd voor een restyling?

Stefan: “Restylen impliceert dat we alles overboord gooien. De identiteit van het blad is heel belangrijk. Ik zou het niet willen restylen, maar wel updaten, opschonen.”

Adrian: “We hebben een bepaald handschrift en dat moet herkenbaar blijven. Je moet de ziel van het blad bewaken.”

 

Dit artikel verscheen eerder in hello gorgeous #25.

Tekst Leo Schenk Fotografie Caroline Bijl

Leave A Reply