In 2016 voerden hello gorgeous en de Hiv Vereniging voor de tweede keer op rij de Hiv uit de Kast campagne. Deze landelijke campagne maakt (leven met) hiv zichtbaar met behulp van hiv-positieve rolmodellen. Tevens wordt er een aantal van de grootste mythes over (mensen met) hiv weerlegt.
Onderdeel van de campagne 2016 was een survey, waarmee we meer te weten wilden komen over het effect van de campagne op het algemene publiek. De enquête is opgesteld in samenwerking met de Vrije Universiteit (VU) en door meer dan 1.500 mensen ingevuld, waaronder veel jongeren.
Mensen met hiv en studenten van de VU namen de survey af onder voorbijgangers bij twintig reclamezuilen in Amsterdam, die twee weken lang met posters van de campagne waren beplakt. Daarnaast kon de vragenlijst ook online ingevuld worden. Tijdens Wereld Aids Dag op 1 december 2016 verscheen een paginagrote advertentie in het gratis dagblad De Metro. Met de krant in de hand zijn er op verschillende stations in het land enquêtes afgenomen.
Belangrijkste uitkomsten:
Bijna iedereen weet wat hiv is
Vrijwel iedereen weet wat hiv is en dat het tegenwoordig te behandelen is. Bijna de helft schat dat het aantal mensen met hiv in ons land meer dan 100.000 is, hoewel het werkelijke aantal bijna 23.000 betreft.
Lacune in kennis over impact hiv-behandeling
Via de survey vroegen wij mensen ook of ze weten dat hiv-positieven die succesvol worden behandeld het virus niet kunnen overdragen. Hiv-medicijnen zorgen er namelijk voor dat mensen met hiv niet alleen gezond blijven, maar ze remmen ook het virus. Hierdoor kan het niet meer doorgegeven worden. Een ruime meerderheid (twee derde) is hiervan nog niet op de hoogte. Er is op dit punt dus nog veel winst te behalen in het informeren van het algemene publiek.
Positiever beeld van hiv
Een op de vijf van de respondenten geeft aan dat ze een positiever beeld hebben van leven met hiv na het zien van de campagne. Driekwart geeft aan te denken dat het beeld van anderen ten positieve is veranderd door de campagne. Bijna iedereen geeft aan dat het nog nodig is om dit soort campagnes te voeren in Nederland.
Vervolgonderzoek
Ruim 400 mensen hebben aangegeven mee te willen doen aan vervolgonderzoek. In samenwerking met de VU zal dit onderzoek in 2017 plaatsvinden.